Gyakran Ismételt Kérdések

Az alábbiakban Dr. Cserni István válaszol az Erodium Rendszerrel kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdésekre. Amennyiben Önnek is vannak kérdései, kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot!

Tartalomjegyzék

 

Hogyan kerülhet a várólistába a páciens?

A várólistába jelenleg ötféleképpen lehet bekerülni, vagyis öt lehetőség van a páciens azonosítására:

  1. A páciens az érintőképernyőn beüti a nevét (ha nincsen kártyája és nem tudja a TAJ számát).
  2. A páciens beüti a TAJ számát - ha a praxishoz tartozó személyről van szó, a TAJ alapján a rendszer felismeri, és a nevét automatikusan felajánlja, így azt nem kell beírnia.
  3. A páciens a bejelentkező kártyáját ráhelyezi a leolvasó ablakra és a rendszer felismeri. Ennek technikáját az érintőképernyőn kis animációval segítjük - ez talán az első alkalommal kihívást jelenthet idős betegeink számára, de az a tapasztalat, hogy a 2-3 alkalom után már készségszinten kezelik a kártyát, és nem jelent problémát senki számára.
  4. A páciens magának időpontot foglal későbbre: ezt megteheti helyben a terminálon, vagy az interneten, központi weboldalunkon. Ennek feltételez, hogy a páciens már rendelkezzen kártyával. 
  5. Az orvos vagy nővér foglal időpontot a páciensnek.

Vissza az oldal tetejére

Hogyan működik a várólista? Hogyan kezeli a rendszer az előzetes időpontfoglalókat és a helyszínen bejelentkezőket?

Alapjában véve a páciensek az érkezés (vagyis terminálon történő bejelentkezés) sorrendjében kerülnek be a várólistába. Ez alól az alábbi esetek kivételek:

Amennyiben "zöldutat" adunk bizonyos kártyáknak, ez a tény a behíváskor is megjelenik a várótermi monitoron, vagyis a várakozók számára nyilvánvaló, hogy az adott pácienst azért szólította a rendszer soron kívül, mert a tulajdonosa időpontra érkezett, vagy például várandós, akiket az adott praxisban soron kívül látnak el.

Vissza az oldal tetejére

Mit jelenítünk meg az orvos számítógépén lévő behívó modulban?

Az alábbi információk egyből a várólistában vagy legkésőbb a páciens szólításakor azonnal leolvashatók az orvosi modulból:

Vissza az oldal tetejére

Tud-e priortitásokat kezelni a rendszer (gyermekek, várandósok, egészségügyi dolgozók)?

Igen. Adhatunk speciális jogosultságokat a kártyákhoz: bizonyos életkorig gyermekek, várandósok, egészségügyi dolgozók élvezhetnek előnyt. A megkülönböztetés a gyakorlatban kétféleképpen jelenhet meg: alap esetben a speciális kártyák tulajdonosai a várólistába a többiekhez hasonlóan érkezési sorrend alapján kerülnek be, csak kiemelt színnel jelöljük őket - ebben az esetben a soron kívüli szólításról eseti jelleggel dönthetünk. A másik lehetőség, hogy ezek a páciensek automatikus prioritást élveznek és nem várakoztatjuk őket, hanem azonnal bekerülnek a várólista első helyére: ez szolgáltatásonként (orvos, asszisztens stb.) és speciális jogosultságonként egyenként beállítható. Utóbbi esetben a várólista figyelése nélkül is biztosított a speciális kártyával érkezők automatikus soron kívüli ellátása.

Amennyiben "zöldutat" adunk bizonyos kártyáknak, ez a behíváskor a várótermi monitoron is megjelenik, vagyis a többi várakozó számára egyértelmű, hogy a soron kívül ellátottat miért hívtuk előre.

Vissza az oldal tetejére

Idősek, demensek, csökkentlátók, siketek, fogyatékkal élők tudják-e kezelni a rendszert?

Rendszerünk kialakításakor kulcsfontosságú szempont volt az esélyegyenlőség biztosítása, vagyis hogy pácienseink könnyedén bekerülhessenek a várólistába, vagyis az egyszerűség és a könnyű kezelhetőség.
Emiatt (is) döntöttünk a személyre szabott, bejelentkezést jelentősen leegyszerűsítő kártyarendszer mellett (bár ennek jelentős financiális szerepe se hanyagolható el). Ezen felül az érintőképernyőre a lehető legkevesebb, lehető legnagyobb gombot helyeztünk el úgy, hogy a szükséges funkciók a lehető egegyszerűbben és a legkevesebb választási lehetőséggel elérhetőek legyenek.
Ha sikerül a kártyát megfelelően a leolvasó ablakra helyezni, akkor a kívánt szoltáltatás kiválasztása (orvos, asszisztens, stb.) egyetlen érintés igényel és a bejelentkezés ezzel készen is van. Amennyiben a páciens a kártyáját a leolvasóra helyezi, és mást nem is tesz akkor is egy idő után az érintőképernyő megérintése nélkül is bekerül a az orvosi várólistába, tehát ezt az egy mozdulatot kell csak elsajátítani a fogyatékkal élő pácienseinknek.
Amúgy az idősek 2-3 alkalom után készség szintjén kezelik az érintőképernyőt is (a fiatal generációk legnagyobb megdöbbenését kiváltva).

Vissza az oldal tetejére

A név szerinti behívás nem jelent-e betegjogi problémát?

A behívási rend - névszerinti behívás - kialakítás során a következő szempontok játszottak szerepet:

Ezek a szempontok csak és kizárólag név szerinti behívással oldhatók meg. (Egyébként szakrendelőben is név szerint hívják az előzetesen bejelentkezőket.) De hogy ebből ne legyen probléma, állásfoglalást kértem az országos betegjogi képviselettől: a válasz az volt, hogy mivel a páciensek ránk bízták adataikat, ha kártyát vettek, ha a nevüket / TAJ számukat beütötték ezzel ráutaló magatartással felhatalmaznak minket ezen adatok használatára. Addig használhatjuk ezeket, amíg ezt ők meg nem tiltják.

Rendszerünkben eddig több, mint 70.000 szólítás történt már - ennyiszer várólistát is megjelenítettünk. 1-2 páciensről tudok, aki nem fogadta el a név szerinti behívást - egyik az én páciensem. Ő jön, és minden alkalommal más nevet ír be a terminálon. Neki kártyája nincsen, időpontot foglalni nem tud. Neki így jó - nekem meg mindegy. A várólista ellen érkezett panaszról nem tudok.

Vissza az oldal tetejére

Mi történik a váróban a betegbehívások között?

A monitoron betegoktató anyagok, néhány perces természetfilmek és kisfilmek, valamint reklámok futnak egymás után. A monitor háttérként halk zenét sugároz - a stílus 30 zenei csatornából válogathatunk szabadon. Ezek mind jogdíjmentes, szabadon felhasználható internetes tartalmak.

Az internet sávszélességéből egy keveset lecsípünk (úgy hogy a rendelő működését ne zavarjuk), ezt lekorlátozzuk (ne lehessen filmeket letölteni), és jelszó nélkül a páciensek rendelkezésére bocsátjuk, hogy ezzel is megkönnyítsük a várakozási idő eltöltését.

A páciensek pedig nyugodtak. Nincs lökdösődés, idegeskedés, könyöklés. Szépen kivárják a sorukat.

Vissza az oldal tetejére

Miért döntöttünk egyedi beléptetőkártyák mellett? Mire jó a kártya?

A rendszer összeállításakor alapvető szempont volt az egyértelmű páciensbeazonosítás, könnyű kezelhetőség. A technikai lehetőségek számba vételét követően ezzel tudtuk a szükséges elvárásokat biztosítani, megfelelő ár/érték mellett.
Minden kártya tartalmaz egy egyedi QR kódot, ami az orvoshoz és a pácienshez van (lesz) hozzárendelve: rendszerünkben a beteg neve, a TAJ száma és a QR kód 6 jegyű jele lesz egymáshoz hozzárendelve. A hozzárendelés a kártya kiadásakor történik meg vagy a behívó modulban, vagy a központi honlapunkon. Az összerendelés fél perces művelettel ez elvégezhető.
A páciens ezzel a kártyával egy mozdulattal azonosítani tudja magát. Azonosítást követően, ha nem sikerül szolgáltatást (orvos/asszisztens) választania, akkor is automatikusan bekerül az egyik ellátási sorba, hogy véletlenül se legyen elveszett páciens!

A kártya kiadásakor, a kártyához még a következő megkülönböztetések, prioritások rendelhetők hozzá:

A kártya azért is hasznos, mert a QR kód 6 jele és a TAJ szám megfelelő biztonságú kódként szolgál a pácienseknek a központi oldalra való belépéshez. Így nem kell regisztrálni, jelszavakat, belépési neveket stb. megjegyezni. A kártyával rendelkező páciensek a központi weboldalon a következő opciókkal találkozhatnak:

Vissza az oldal tetejére

Mi történik a rendelés után érkezőkkel?

A rendelés végén a terminál lezár, további bejelentkezést nem engedélyez. Ha valaki mégis megkísérel bejelentkezni, akkor a terminál megjeleníti a következő rendelés idejét, és megkéri a pácienst, hogy rendelési időben jöjjön vissza. A kártyával rendelkező páciensek számára ebben az esetben is elérhető a későbbi időpontfoglalás opciója.

Vissza az oldal tetejére

Milyen lehetőségek vannak a páciensek informálására?

Hirdetményeket lehet elhelyezni a központi Erodium oldalon, a rendelési idők fölött tetszőleges időtartamban. Ezek a hirdetmények más, pl. települési vagy saját honlapba is beágyazhatóak. A hirdetmények egy kattintással a várótermi monitoron is megjeleníthetőek: ekkor megadható, hogy 5, 10 vagy 20 percenként jelenjenek meg rendelési időben. A hirdetményeknek megadható egy lejárati idő, amit követően a rendszer automatikusan törli őket, így a létrehozásuk után aktualitásuk lejártakor már nem kell velük foglalkozni, a kívánt idő után automatikusan eltűnnek.

Vissza az oldal tetejére

Milyen hardverigénye van a betegirányító rendszernek?

Rendszerünk működéséhez stabil internetszolgáltatásra (legalább 5 Mbit/s sávszélességre), és egy általánosan használt webböngészőre van szüksége (általában a Google Chrome-ot szoktuk javasolni). Ezen felül speciális hardverigényünk nincsen, a betegirányító felület akár egy okostelefonon vagy tableten is működőképes.

Vissza az oldal tetejére

Van-e lehetőség az előjegyzési rendszerrel kommunikáló orvoshonlap létrehozására?

Igen. Már több praxis részére készítettünk olyan személyes honlapot, mely a központi Erodium weboldalról szerkeszthető, alakítható. Az Erodium oldalon beállított tartalmak automatikusan megjelennek a személyes honlapon is. Így az aktualitásokat elég egy helyen beállítani, az az összes felületen megjelenik.

Vissza az oldal tetejére

Mi történik, ha rendelés közben elhívják az orvost?

A foglalt időpontra érkezők szépen sorban a várólista elejére kerülnek, az aznap beesők pedig a várólista végére sorolódnak. Amúgy a páciensek békésen megvárják az orvos visszaérkezését, és a behívás ebben a rendben fog megtörténni.

Vissza az oldal tetejére

Lehet-e a rendszerrel a napi betegforgalmat befolyásolni?

Nem. Az egészségügyi törvényben az áll, hogy alapellátási szinten a rendelési időben érkezőket el kell látni. Emiatt a rendszer senkit sem utasíthat el, bármennyi is a bejelentkezések száma, míg rendelési idő van. A rendelés végével viszont azonnal lezár a terminál, több bejelentkezést nem engedélyez!

Vissza az oldal tetejére

Lehet-e szabályozni, hogy a betegek egy napra hány időpontot foglaljanak le?

Igen. Egy beteg egyszerre csak egy időpontot foglalhat le. A rendelési idő pedig rugalmasan beállítható, hogy mely időszakában hány páciens előzetes bejelentkezését engedélyezze a rendszer. Ez bármikor könnyen átalakítható, változtatható, akár átmenetileg fel is függeszthető.

Azért maximum egy időpont foglalható a rendszerben páciensenként, mert ebben az esetben ha egy időponttal rendelkező páciens új időpontot szeretne foglalni egyértelmű tájékoztatást tudunk nyújtani számára, hogy a korábban foglalt időpontja törlődni fog. (Kettő vagy több megengedett időpont esetén nem egyértelmű, hogy harmadik időpont foglalása során a már meglevő két időpont közül melyiket üsse ki az új foglalás? Így ebben az esetben is a lehető legegyszerűbb és legegyértelműbb megoldás mellett döntöttünk, tehát egy páciensnek egy időpontja lehet.)

A fenti korlátozás nem vonatkozik az orvosra és asszisztensre: az orvosi felületen egy páciens számára tetszőlegesen sok időpont foglalható, azok mindegyikét megfelelően kezelni fogja a rendszer.

Vissza az oldal tetejére

Miért hoztuk létre az Erodium Telefonközpontot?

Vissza az oldal tetejére

Milyen eszközös fejlesztésre van szükség a telefonközpont elindításához?

Csupán egy telefon-internet adapterre van szükség. Nincs szükség új telefonelőfizetésre, nincs szükség internetes telefonvonalra, nincs szükség drága IP telefonokra, nincs szükség költséges telefonközpontok kiépítésére! A beérkező hívások továbbítása az Erodium telefonközpontba az interneten keresztül történik, így ezzel kapcsolatban Önnek (a hagyományos hívásátirányítással ellentétben) nem merül fel költsége!

Vissza az oldal tetejére

Milyen Menürendszerrel dolgozik a Telefonközpont?

  1. Új időpont foglalása (ezáltal a korábban lefoglalt időpont törlése és átírása)
  2. Saját foglalt időpontok meghallgatása
  3. Rendelési idők meghallgatása (a következő 30 napban)
  4. Sürgős orvosi segítség kérése - ekkor a pácienst átirányítjuk a 104-es telefonszámra.
  5. Rendelői mellék(ek) kapcsolása (csak rendelési idő alatt).

Vissza az oldal tetejére

Hogyan tudják a páciensek a Telefonos Menürendszerben azonosítani magukat?

A telefonközpont főmenü 1-2 menüpontjának használatához TAJ számra és Erodium bejelentkező kártyára van szükség. A TAJ szám 9 számjegyével és az Erodium kártya kódjának utolsó 2 számjegyével tudják a páciensek azonosítani magukat. Ehhez készítettünk egy szórólapot, mellyel segíteni tudjuk a páciensek menühasználatát!

Vissza az oldal tetejére