Gyakran Ismételt Kérdések
Az alábbiakban az Erodium Rendszerrel kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdésekre olvashat válaszokat. Amennyiben Önnek is vannak kérdései, kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot!
Tartalomjegyzék
- Hogyan kerülhet a várólistába a páciens?
- Hogyan működik a várólista? (előzetes időpontfoglalók, beesők kezelése)
- Mit jelenítünk meg az orvos számítógépén lévő behívó modulban?
- Tud-e priortitásokat kezelni a rendszer (gyermekek, várandósok, eü dolgozók)?
- Idősek, demensek, csökkentlátók, siketek, fogyatékkal élők tudják-e kezelni a rendszert?
- A név szerinti behívás nem jelent-e betegjogi problémát?
- Mi történik a váróban a betegbehívások között?
- Miért döntöttünk egyedi beléptetőkártyák mellett? Mire jó a kártya?
- Mi történik a rendelés után érkezőkkel?
- Milyen lehetőségek vannak a páciensek informálására?
- Milyen hardverigénye van a betegirányító rendszernek?
- Van-e lehetőség az előjegyzési rendszerrel kommunikáló orvoshonlap létrehozására?
- Mi történik, ha rendelés közben elhívják az orvost?
- Lehet-e a rendszerrel a napi betegforgalmat befolyásolni?
- Lehet-e szabályozni, hogy a betegek 1 napra hány időpontot foglaljanak le?
- Miért hoztuk létre az Erodium Telefonközpontot?
- Milyen Menürendszerrel dolgozik a Telefonközpont?
- Hogyan tudják a páciensek a Telefonos Menürendszerben azonosítani magukat?
Hogyan kerülhet a várólistába a páciens?
A várólistába jelenleg hatféleképpen lehet bekerülni, vagyis hat lehetőség van a páciens azonosítására:
- A páciens az érintőképernyőn beüti a nevét (ha nincsen kártyája és nem tudja a TAJ számát).
- A páciens beüti a TAJ számát - ha a praxishoz tartozó személyről van szó, a TAJ alapján a rendszer felismeri, és a nevét automatikusan felajánlja, így azt nem kell beírnia.
- A páciens a bejelentkező kártyáját ráhelyezi a leolvasó ablakra és a rendszer felismeri. Ennek technikáját az érintőképernyőn kis animációval segítjük - ez talán az első alkalommal kihívást jelenthet idős betegeink számára, de az a tapasztalat, hogy a 2-3 alkalom után már készségszinten kezelik a kártyát, és nem jelent problémát senki számára.
- A páciens otthonról Erodium fiókjába belépve a rendelés első órájában beállhat a várakozók sorába, ezt követően távolról figyeli a helyét a várólistában és csak akkorra érkezik a váróterembe, amikor már rövidesen őt szólítják. Ehhez a működéshez szükséges a páciensnek kártyával rendelkeznie.
- A páciens magának időpontot foglal későbbre: ezt megteheti helyben a terminálon, vagy az interneten, központi weboldalunkon vagy a központi automata telefonközpontunkban. Ennek feltétele, hogy a páciens már rendelkezzen kártyával.
- Az orvos vagy nővér foglal időpontot a páciensnek.
Hogyan működik a várólista? Hogyan kezeli a rendszer az előzetes időpontfoglalókat és a helyszínen bejelentkezőket?
Alapjában véve a páciensek az érkezés (vagyis terminálon történő bejelentkezés) sorrendjében kerülnek be a várólistába. Ez alól az alábbi esetek kivételek:
- Akinek előre foglalt időpontja van, azt a rendszer úgy ütemezi, hogy legkésőbb a foglalt időpontban a lista élére kerüljön, vagyis ha érkezési sorrendben korábban sorra kerül, akkor érkezési sorrend alapján sorrendeződik, egyébként pedig legkésőbb a foglalt időpontban a lista elejére kerül. Így tehát az időpontra érkezett besorolása mindig a számára kedvezőbb módon történik vagy érkezési idő alapján, vagy pedig a foglalt időpont alapján.
- Adhatunk speciális jogosultságokat a kártyákhoz: bizonyos életkorig gyermekek, várandósok, egészségügyi dolgozók élvezhetnek előnyt. Ez a gyakorlatban kétféleképpen jelenhet meg: a várólistába érkezési sorrend alapján kerülnek be, csak kiemelt színnel jelöljük őket - ez az alapértelmezés. Illetve dönthetünk úgy is, hogy ezek a páciensek prioritást élveznek, nem várakoztatjuk őket, hanem azonnal bekerülnek a várólista első helyére.
Amennyiben "zöldutat" adunk bizonyos kártyáknak, ez a tény a behíváskor is megjelenik a várótermi monitoron, vagyis a várakozók számára nyilvánvaló, hogy az adott pácienst azért szólította a rendszer soron kívül, mert a tulajdonosa időpontra érkezett, vagy például valamilyen prioritás alapján soron kívüli ellátást kap.
A várólistán keresztül a rendszer által összeállított ellátási sorrend csak javaslat az orvos felé: bármelyik páciens bármikor behívható a várólistában elfoglalt pozíciójától függetlenül.
Mit jelenítünk meg az orvos számítógépén lévő behívó modulban?
Az alábbi információk egyből a várólistában vagy legkésőbb a páciens szólításakor azonnal leolvashatók az orvosi modulból:
- Látjuk, hogy az egyes szolgáltatásokra (asszisztens, orvos stb.) hány ember várakozik, illetve aznapra hány foglalt időpont van.
- Látható a várakozók listája, és hogy ki mikor érkezett.
- Látható, hogy az egyes páciensek mennyi ideje várakoznak.
- Láthatóak az előre előre foglalt időpontok.
- Látható, hogy kinek van már belépő kártyája.
- Látható, hogy a páciens fűzött-e megjegyzést a páciens az időpontfoglaláshoz, például szokásos receptjét kéri-e.
- Látható, hogy a páciens regisztrált-e az otthonában vérnyomás vagy vércukor értéket.
- Látható, hogy a NEAK által utoljára kiküldött indikátor jelentés alapján van-e a pácienskek hiányzó vagy rövidesen lejáró indikátor teljesítése.
- Látható, hogy a páciens kártyájához van-e csatolva speciális jogosultság: gyermek / várandós / egészségügyi dolgozó / orvoslátogató / V.I.P. Ezeket a megkülönböztetett kártyákat a listában külön színnel is kiemeljük, illetve beállítható, hogy az egyes speciális kártyával érkező pácienseket a rendszer várakoztatás nélkül azonnal a várólista elejére sorolja be (pl. várandósok ellátása soron kívül).
Tud-e priortitásokat kezelni a rendszer (gyermekek, várandósok, egészségügyi dolgozók)?
Igen. Adhatunk speciális jogosultságokat a kártyákhoz: bizonyos életkorig gyermekek, várandósok, egészségügyi dolgozók élvezhetnek előnyt. A megkülönböztetés a gyakorlatban kétféleképpen jelenhet meg: alap esetben a speciális kártyák tulajdonosai a várólistába a többiekhez hasonlóan érkezési sorrend alapján kerülnek be, csak kiemelt színnel jelöljük őket - ebben az esetben a soron kívüli szólításról eseti jelleggel dönthetünk. A másik lehetőség, hogy ezek a páciensek automatikus prioritást élveznek és nem várakoztatjuk őket, hanem azonnal bekerülnek a várólista első helyére: ez szolgáltatásonként (orvos, asszisztens stb.) és speciális jogosultságonként egyenként beállítható. Utóbbi esetben a várólista figyelése nélkül is biztosított a speciális kártyával érkezők automatikus soron kívüli ellátása.
Amennyiben "zöldutat" adunk bizonyos kártyáknak, ez a behíváskor a várótermi monitoron is megjelenik, vagyis a többi várakozó számára egyértelmű, hogy a soron kívül ellátotás történt.
Idősek, demensek, csökkentlátók, siketek, fogyatékkal élők tudják-e kezelni a rendszert?
Rendszerünk kialakításakor kulcsfontosságú szempont volt az esélyegyenlőség biztosítása, vagyis hogy pácienseink könnyedén bekerülhessenek a várólistába, vagyis az egyszerűség és a könnyű kezelhetőség.
Emiatt (is) döntöttünk a személyre szabott, bejelentkezést jelentősen leegyszerűsítő kártyarendszer mellett (bár ennek jelentős financiális szerepe se hanyagolható el). Ezen felül az érintőképernyőre a lehető legkevesebb, lehető legnagyobb gombot helyeztünk el úgy, hogy a szükséges funkciók a lehető egegyszerűbben és a legkevesebb választási lehetőséggel elérhetőek legyenek.
Ha sikerül a kártyát megfelelően a leolvasó ablakra helyezni, akkor a kívánt szoltáltatás kiválasztása (orvos, asszisztens, stb.) egyetlen érintés igényel és a bejelentkezés ezzel készen is van. Amennyiben a páciens a kártyáját a leolvasóra helyezi, és mást nem is tesz akkor is egy idő után az érintőképernyő megérintése nélkül is bekerül a az orvosi várólistába, tehát ezt az egy mozdulatot kell csak elsajátítani a fogyatékkal élő pácienseinknek.
Az idősek 2-3 alkalom után készség szintjén kezelik az érintőképernyőt is (a fiatal generációk legnagyobb megdöbbenését kiváltva).
A név szerinti behívás nem jelent-e betegjogi problémát? Lehet-e sorszámot kérni?
A névszerinti behívás - mint alapvető működési elv - kialakítás során a következő szempontok játszottak szerepet:
- A legfontosabb szempont az volt, hogy a kötelezően biztosítandó előzetes időpontfoglalást és a helyszíni várakozók kezelését össze tudjuk fésülni. Például sorszámmal hogyan tudnánk azt a szituációt kezelni, hogy egy héttel későbbre visszahívjam a beteget kontrollra? Adok egy sorszámot előre, amit a beteg elfelejt addig? Az otthonában kap egy sorszámot, amivel másnap behívjuk? Ezek a megoldások a gyakorlatban működésképtelenek.
- Fontos körülmény, hogy nekünk praxisunkban csökkent látók, hallássérültek, demensek, fogyatékkal élők is vannak - az ő egyértelmű behívásukat is biztosítani kell. Ehhez kivetítés és bemondás is szükséges (csökkentlátók / siketek).
- Fontos szempont volt, hogy a bejelentkezőt egyértelműen be tudjuk azonosítani, így recept igényt, megjegyzést tud a bejelentkezéshez fűzni, ill. ICE adatokat, otthoni méréseket tud a rendszerünkben regisztrálni.
Ezek a szempontok leginkább a név szerinti behívással oldhatók meg.
Viszont, hogy a betegjogi problémáknak maximálisan megfeleljünk, minden bejelentkezéskor biztosítjuk a név helyetti sorszám szerinti szólítás lehetőségét. Amenniyben emellett dönt a páciens, nem a nevét mondjuk be és írjuk ki, hanem a rendszer által generált sorszámát.
Ha nem kér sorszámot a páciens behíváskor, akkor automatikusan a nevén szólítjuk.
Mi történik a váróban a betegbehívások között?
A monitoron betegoktató anyagok, néhány perces természetfilmek és kisfilmek, valamint reklámok futnak egymás után.
A páciensek pedig nyugodtak. Nincs lökdösődés, idegeskedés, könyöklés. Szépen kivárják a sorukat.
Miért döntöttünk egyedi beléptetőkártyák mellett? Mire jó a kártya?
A rendszer összeállításakor alapvető szempont volt az egyértelmű páciensbeazonosítás, könnyű kezelhetőség. A technikai lehetőségek számba vételét követően ezzel tudtuk a szükséges elvárásokat biztosítani, megfelelő ár/érték mellett.
Minden kártya tartalmaz egy egyedi QR kódot, ami az orvoshoz és a pácienshez van (lesz) hozzárendelve: rendszerünkben a beteg neve, a TAJ száma és a QR kód 6 jegyű jele lesz egymáshoz hozzárendelve. A hozzárendelés a kártya kiadásakor történik meg vagy a behívó modulban, vagy a központi honlapunkon. Az összerendelés fél perces művelettel ez elvégezhető.
A páciens ezzel a kártyával egy mozdulattal azonosítani tudja magát. Azonosítást követően, ha nem sikerül szolgáltatást (orvos/asszisztens) választania, akkor is automatikusan bekerül az egyik ellátási sorba, hogy véletlenül se legyen elveszett páciens!
A kártya kiadásakor, a kártyához még a következő megkülönböztetések, prioritások rendelhetők hozzá:
- egészségügyi dolgozó
- várandós (a várandósság hete is megadható, 40. hét után automatikusan eltűnik a megkülönböztetés)
- gyermek (az életkor megadható, praxisonként beállítható bizonyos életkorig a gyermekek prioritást élvezhetnek)
- orvoslátogató - ezzel a kártyával az összes rendelésre be lehet jelentkezni - nem csak a saját háziorvoshoz!
- V.I.P. kártya
A kártya azért is hasznos, mert a QR kód 6 jele és a TAJ szám megfelelő biztonságú kódként szolgál a pácienseknek a központi oldalra való belépéshez. Így nem kell regisztrálni, jelszavakat, belépési neveket stb. megjegyezni. A kártyával rendelkező páciensek a központi weboldalon a következő opciókkal találkozhatnak:
- aktuális rendelési idők, hirdetmények
- előzetes időpontfoglalási lehetőség
- a rendelés első órájában otthonról beállhatnak a várakozók sorába, így elég csak akkorra a váróterembe érkezniük amikor már rövidesen őket szólítják
- a páciensek védett csatornán kérvényt küldhetnek orvosuknak (pl. recept kérés, dokumentum küldés, stb.) amire az orvos ugyanezen a védett csatornán keresztül válaszolhat
- élő rendelési információk: éppen hányan várakoznak a rendelőben (anonim lista), illetve ha a páciens is a várakozók között, akkor saját magát név szerint láthatja a várólistában
- praxisadatok, tájékoztatók
- I.C.E. adatlap kitöltési lehetőség: a bejelentkező kártya életmentőkártya funkciókkal is felruházható
- otthon vércukor- és vérnyomásadatok rögzítése, melyet a behívó modulon keresztül a kezelőorvos is egy kattintással el tud érni, mind grafikonos mind táblázatos megjelenítéssel
Mi történik a rendelés után érkezőkkel?
A rendelés végén a terminál lezár, további bejelentkezést nem engedélyez. Ha valaki mégis megkísérel bejelentkezni, akkor a terminál megjeleníti a következő rendelés idejét, és megkéri a pácienst, hogy rendelési időben jöjjön vissza. A kártyával rendelkező páciensek számára ebben az esetben is elérhető a későbbi időpontfoglalás opciója.
Vissza az oldal tetejére
Milyen lehetőségek vannak a páciensek informálására?
Hirdetményeket lehet elhelyezni a központi Erodium oldalon, a rendelési idők fölött tetszőleges időtartamban. Ezek a hirdetmények más, pl. települési vagy saját honlapba is beágyazhatóak. A hirdetmények egy kattintással a várótermi monitoron is megjeleníthetőek: ekkor megadható, hogy 5, 10 vagy 20 percenként jelenjenek meg rendelési időben. A hirdetményeknek megadható egy lejárati idő, amit követően a rendszer automatikusan törli őket, így a létrehozásuk után aktualitásuk lejártakor már nem kell velük foglalkozni, a kívánt idő után automatikusan eltűnnek.
Vissza az oldal tetejére
Milyen hardverigénye van a betegirányító rendszernek?
Rendszerünk működéséhez stabil internetszolgáltatásra (legalább 5 Mbit/s sávszélességre), és egy általánosan használt webböngészőre van szüksége (általában a Google Chrome-ot szoktuk javasolni). Ezen felül speciális hardverigényünk nincsen, a betegirányító felület akár egy okostelefonon vagy tableten is működőképes.
Van-e lehetőség az előjegyzési rendszerrel kommunikáló orvoshonlap létrehozására?
Igen. Már több praxis részére készítettünk olyan személyes honlapot, mely a központi Erodium weboldalról szerkeszthető, alakítható. Az Erodium oldalon beállított tartalmak automatikusan megjelennek a személyes honlapon is. Így az aktualitásokat elég egy helyen beállítani, az az összes felületen megjelenik.
Mi történik, ha rendelés közben elhívják az orvost?
A foglalt időpontra érkezők szépen sorban a várólista elejére kerülnek, az aznap beesők pedig a várólista végére sorolódnak. Amúgy a páciensek békésen megvárják az orvos visszaérkezését, és a behívás ebben a rendben fog megtörténni.
Lehet-e a rendszerrel a napi betegforgalmat befolyásolni?
Nem. Az egészségügyi törvényben az áll, hogy alapellátási szinten a rendelési időben érkezőket el kell látni. Emiatt a rendszer senkit sem utasíthat el, bármennyi is a bejelentkezések száma, míg rendelési idő van. A rendelés végével viszont azonnal lezár a terminál, több bejelentkezést nem engedélyez!
Lehet-e szabályozni, hogy a betegek egy napra hány időpontot foglaljanak le?
Igen. Egy beteg egyszerre csak egy időpontot foglalhat le. A rendelési idő pedig rugalmasan beállítható, hogy mely időszakában hány páciens előzetes bejelentkezését engedélyezze a rendszer. Ez bármikor könnyen átalakítható, változtatható, akár átmenetileg fel is függeszthető.
Azért maximum egy időpont foglalható a rendszerben páciensenként, mert ebben az esetben ha egy időponttal rendelkező páciens új időpontot szeretne foglalni egyértelmű tájékoztatást tudunk nyújtani számára, hogy a korábban foglalt időpontja törlődni fog. (Kettő vagy több megengedett időpont esetén nem egyértelmű, hogy harmadik időpont foglalása során a már meglevő két időpont közül melyiket üsse ki az új foglalás? Így ebben az esetben is a lehető legegyszerűbb és legegyértelműbb megoldás mellett döntöttünk, tehát egy páciensnek egy időpontja lehet.)
A fenti korlátozás nem vonatkozik az orvosra és asszisztensre: az orvosi felületen egy páciens számára tetszőlegesen sok időpont foglalható, azok mindegyikét megfelelően kezelni fogja a rendszer.
Miért hoztuk létre az Erodium Telefonközpontot?
-
Mert így teljes körű a tájékoztatás a rendelési időkről, elmaradó rendelésekről, helyettesítésről. Hol tudjuk elérhetővé tenni ezeket az információkat?
- A központi Erodium honlapon.
- A saját orvosi honlapunkon.
- A település honlapján (vagy tetszőleges már honlapon).
- A várótermi monitoron.
- És az Erodium Telefonközpontban is!
- Mert ettől a pillanattól kezdve nyugodt szívvel mondhatja minden orvos felhasználónk, hogy nem ad többet előzetes időpontot telefonon keresztül, használják a páciensek a telefonos menürendszert!
- Mert így jelentős mértékben csökkenhet a rendelést zavaró telefonhívások száma.
- Mert többet nem fogják Önt zaklatni, hogy van-e rendelés?
Milyen Menürendszerrel dolgozik a Telefonközpont?
- Új időpont foglalása (ezáltal a korábban lefoglalt időpont törlése és átírása)
- Saját foglalt időpontok meghallgatása
- Rendelési idők meghallgatása (a következő 30 napban)
- Sürgős orvosi segítség kérése - ekkor a pácienst átirányítjuk a 104-es telefonszámra.
Hogyan tudják a páciensek a Telefonos Menürendszerben azonosítani magukat?
A telefonközpont főmenü 1-2 menüpontjának használatához TAJ számra és Erodium bejelentkező kártyára van szükség. A TAJ szám 9 számjegyével és az Erodium kártya kódjának utolsó 2 számjegyével tudják a páciensek azonosítani magukat.